Zoekbedrijf Google pakt een onevenredig groot deel van de mobiele reclamemarkt als je kijkt naar hoelang mensen hun diensten gebruiken.

Het Amerikaanse onderzoeksbureau Flurry meet maandelijks het gebruik van apps op meer dan 1 miljard Android- en Apple-telefoons. Deze week maakten ze resultaten bekend van een meting in januari, februari en maart van dit jaar onder smartphonegebruikers in de VS.

Daar bleek onder meer uit dat apps het winnen van het mobiele web, iets dat eerder ook al naar voren kwam uit Nederlands onderzoek. Ook spelen we vooral spelletjes op onze telefoons.

Uit de Flurry-gegevens komt nog een opvallende statistiek naar voren, eentje waar makers van mobiele apps het water van in de mond moet lopen.

Tijdsbesteding vs. advertentie-inkomsten

Er is een stelregel in de marketingwereld die zegt dat hoe langer gebruikers naar jouw site of app kijken, hoe hoger de advertentie-inkomsten zijn. Dat is geen absoluut verband, maar door de bank genomen gaat dit op.

Kijk naar Facebook. Van de 2 uur en 42 minuten die de gemiddelde Amerikaanse consument volgens Flurry dagelijks op zijn smartphone spendeert, gaat 17 procent op aan het gebruik van Facebook.

Dat komt overeen met het marktaandeel van Facebook op de mobiele reclamemarkt. Vorig jaar wist de socialenetwerksite 18 procent van de wereldwijde advententie-uitgaven voor mobiel naar zich toe te trekken, aldus marktonderzoeker eMarketer.

Google domineert mobiele reclamemarkt

Maar voor Google klopt het sommetje niet. Flurry telde het gebruik van alle Google-diensten inclusief YouTube bij elkaar op en concludeert dat de zoekgigant 18 procent van de tijd van smartphonegebruikers opeist.

Google pakt echter 49 procent van de mobiele reclamemarkt, veel meer dan waar het op basis van de tijdsbesteding aanspraak op maakt.

Hoe kan dit? Doordat de tentakels van Google ver reiken in alle drie de takken van mobiel adverteren.

Allereerst domineert Google, omdat het de meest gebruikte zoekmachine ter wereld is, de markt voor reclames bij zoekresultaten. Die zijn bovendien zeer effectief: je ziet de advertenties op het moment dat je naar iets op zoek bent. Daardoor ben je sneller geneigd om op een advertentie te klikken.

Ook op het gebied van mobiele display-advertenties en advertenties in apps is Google met hun advertentienetwerk AdMob goed vertegenwoordigd. Maar vooral Facebook zaagt voorzichtig aan die stoelpoten. De macht verschuift de komende jaren langzaam van advertentienetwerken naar individuele uitgevers, signaleerde marktonderzoeker IDC vorig jaar al.

Aandacht van mensen verzilveren

Kansen dus voor andere bedrijven dan Google en Facebook, die het aantal minuten dat mensen hun apps gebruiken moeten zien te verzilveren. Met name spelletjesmakers kunnen een groter deel van de mobiele advertentiemarkt claimen, aangezien mensen bijna een derde van hun telefoontijd verdoen met games.

Bovendien groeit de totale mobiele reclamemarkt volgens eMarketer dit jaar met 75 procent. De prikkel om een groter stuk van die taart te pakken neemt dus alleen maar toe.

Lees ook

Waarom een mobiele site belangrijk is, ook al gamen we vooral op smartphones

Facebook knabbelt aan Google's dominantie op mobiele reclamemarkt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl